Wat wil je weten en wat vertel je voordat je een massage gaat geven?
Wanneer je iemand als (professioneel) masseur een massage gaat geven, is het belangrijk dat je vooraf een intakegesprek hebt. Het doel van een intakegesprek is kort gezegd: informatie geven en krijgen. Daarnaast heeft je klant even de tijd om aan te komen en jij kan de klant op zijn gemak stellen als dat nodig is. Met hetgeen de klant aan jou vertelt, ben jij in staat om een massage te gaan geven die “op het lijf geschreven is”.
Stel tijdens het intake gesprek zoveel mogelijk open vragen. Dat zijn vragen die je niet alleen maar met “ja” of “nee” kan beantwoorden. Daarmee krijg je veel meer informatie dan bij gesloten vragen.
Welkom
Bij binnenkomst heet je de klant welkom, stel jezelf voor en bied wat te drinken aan. Water is hierbij het handigste omdat thee tijd nodig heeft om af te koelen. Stel de klant op zijn gemak en lat hem of haar gerust even rondkijken in je praktijk.
Denk nu ook aan praktische zaken zoals allebei je telefoon uitzetten en indien van toepassing de parkeermeter. Er is niets vervelender dan een massage moeten onderbreken om een van deze twee aandacht te geven.
Intakegesprek
In feite begin nu pas het intakegesprek en deze bestaat uit twee onderdelen: informatie krijgen van de klant en informatie geven aan de klant. Dit is niet strikt gescheiden van elkaar en het zal in het gesprek ook door elkaar heen lopen. In feite is het dus informatie uitwisselen. Experimenteer ook met verschillende vormen: zeg je eerst iets over jezelf, je praktijk en de massage? Of stel je eerst vragen aan de klant? Er is niet maar één manier die goed is en doe vooral wat goed voor jou werkt. Uiteraard pas je jouw vragen en reacties ook aan, aan wat de klant zegt en doet.
Informatie van de klant krijgen:
Voorbeelden van vragen die je kan stellen aan je klant.
- Hoe gaat het met je?
- Wat brengt je hier?
- Hoe is het om hier te zijn? Dit kan helpen als je merkt dat de klant nerveus is. Als je dat benoemd geeft dat meestal al wat ontspanning.
- Heb je al ervaring met massage? Zo ja, welke.
- Wat zijn je verwachtingen?
- Zijn er medische bijzonderheden: denk ook aan allergieën en zwangerschap.
- Zijn er aandachtsgebieden / wat wil je wel gemasseerd hebben? Wat wil je niet gemasseerd hebben?
- Zijn er dingen die je niet wilt? Noem bijvoorbeeld voeten, gezicht of borstkas en buik.
- Hoe lang wil je gemasseerd worden? (Dit kan je ook al vragen aan de telefoon bij het maken van de afspraak).
- Heb je nog vragen?
- En tot slot: wil je nog naar de wc voordat we aan de massage gaan beginnen?
Geef informatie aan de klant:
- Vertel over de massagevorm die je geeft (ontspanningsmassage).
- Vertel over je werkwijze / procedure / volgorde. Wat je van plan bent te gaan doen. Benoem ook de muziek.
- Vertel over weinig praten, aangeven als er iets is (feedback) en dat je het einde van de massage zult aangeven.
- Vertel over uitkleden, bloot zijn en privacy bij uit- en aankleden.
Formulier intakegesprek
Het kan prettig zijn om met een intake formulier te werken. Hier staat ook algemene informatie op die je door je klant kan laten lezen. Hetzelfde formulier gebruik je om de (medische) bijzonderheden op te schrijven. Let er wel op dat je deze gegevens zorgvuldig bewaard, het gaat immers om privacy gevoelige informatie en daar zijn regels voor.
Klik hier voor een voorbeeld van een intake formulier.
In de online training: “Start je praktijk” komt dit en vele andere onderwerpen ook aan bod.
Lees ook het artikel: “Tips bij het starten van een massagepraktijk”.